ASANAS - FYSISKA ÖVNINGAR

Varje lektion inleds med asanas - fysiska övningar som stärker kroppen och alla dess funktioner. Övningarna utförs långsamt och medvetet och i samspel med andningen. Alla kroppens system påverkas, som t.ex. nervsystemet, blodcirkulationen, matsmältningsfunktioner och körtelsystemet.

Förutom de klassiska yogaställningarna lär vi inom Satyananda-traditionen ut en speciell serie övningar (Pawanmuktasana) som frigör spänningar och ökar rörligheten i lederna. Dessa övningar är lätta och kan utföras av alla människor utan svårighet. Trots att de ibland till synes verkar väldigt enkla, är de mycket effektiva och förbereder yogaeleven för de mer avancerade yogaställningarna.

Enligt yogas synsätt hör kropp och sinne mycket nära samman - sinnet påverkar kroppen och kroppen påverkar sinnet. Därför är en asana mycket mer än bara en fysisk rörelse eller kroppsställning - det är lika mycket en attityd och ett sinnestillstånd.

Ordet asana betyder enkel, bekväm och stadig. Den ursprungliga betydelsen av asanas är en bekväm och stadig kroppsposition som det går att stanna i en längre stund. Asanas frigör blockeringar i kroppens energiflöde, vilket leder till att prana (livsenergi) kan strömma fritt och jämnt i kroppens energikanaler (nadis) - förutsättningen för balans i kropp och sinne.

ASANAS - FYSISKA ÖVNINGAR