FÖRDJUPNING I MORGONRAGAN BHAIRAVI

Den muntliga nordindiska klassiska sångtraditionen som lugnar sinnet, skapar balans i hjärnhalvorna och hjälper till att bearbeta stress i takt med att gryningragans skala fördjupas.

Under lektionen fokuserar vi på rösten och sjunger enkla ornament baserade på  nadayoga.

En kurs för dig som vill utveckla din kreativa ådra musikaliskt ur ett yogiskt perspektiv

Rösten reflekterar vårt mentala och fysiska tillstånd. Övningarna som lärs ut bygger på att utveckla andningen för att kunna använda rösten på ett optimalt sätt.

Ljud främjar koncentration och när vi producerar olika ljud hjälper det sinnet att fokusera i en riktning. Sångövningar bidrar bl a till att:

• Stärka självförtroendet
  • Balansera hjärnhalvorna
  • Sången aktiverar kroppens energicentra och kan därmed lösa upp känslomässiga knutar
  • Förbättra andningskapacitet och öka välbefinnande
  • Gehör tränas upp och du får insikt i improvisationsteknik

Inga förkunskaper krävs och du behöver inte ha någon sångröst eller tidigare erfarenhet från att sjunga - alla kan ljuda!

DATUM:

Lördagar
5, 19 sep
10, 17 okt
14, 28 nov

Kl. 9.00-10.30

PRIS:

6 tillfällen/800:-

Mira Benz, gästlärare under höstterminen

Mira är född och uppväxt i Genéve, Schweiz. Hennes mor är svenska, vilket bidrog till att hon är uppväxt med svenska språket och hennes stora språkintresse förde henne så småningom till Indien, Varanasi/Benares, där hon studerat hindi. Mira har bl a utövat ragasång med sångerskan Srimati Mangala Tiwari i början på 80-talet och undervisats av hennes mästare Pandit Mukund Vishnu Kalvint under fyra år. Därefter fick hon under ytterligare tre års tid utveckla sin sångträning för sångaren Uday Bhawalkar i Mumbay. Mira har sedan början av 90-talet hållit i kurser i nada yoga - ljudet och vibrationens yoga bl a i Schweiz, Frankrike och Sverige.

"Min sångundervisning bygger på den nordindiska musiktraditionen. Mellan 1981-1990 levde jag i Benares/Varanasi och studerade där musikvetenskap vid B.H.U Faculty of Performing Arts. Instrumentet tanpura ackompanjerar sången. Dess fyra strängar skapar en rogivande bakgrund. Namnet på de indiska noterna är SA RE GA MA PA DHA NI SA. Jag fick under den här tiden lära mig grunderna i RAGA, som på sanskrit betyder det som färgar sinnet"

Skolgatan 95, 903 31 Umeå  |  www.umeayogaskola.se
Telefon: 060-628 26 55  |  E-post: info@umeayogaskola.se