13-14 JAN: WORKSHOP YOGA & PSOAS - SKAKA LOSS STRESS OCH SPÄNNINGAR!

Muskelspänningar är en omedelbar reflexliknande reaktion på stress, det är kroppens sätt att skydda sig från skada och smärta. Spänningstillstånd och stelhet från långvarig stress och ensidigt stillasittande arbete kan vara svårt att komma tillrätta med enbart via ex. stretch eftersom grundspänningsnivån regleras via nervsystemet. Trauman, stress och spänning som vi inte hanterar och frigör leder till olika problem kroppsligt, mentalt och känslomässigt.

I denna workshop så utforskar vi vår grundläggande ”fight-or-flight-muskel” psoas (höftböjarna) och använder oss av kroppsegna vibrationer i musklerna (vilket är nervsystemets naturliga funktion för stressreglering som skapar gradvis avspänning i muskeln inifrån och ut) för att på ett enkelt och avslappnat sätt lösgöra inlagrade spänningsmönster och blockeringar. Detta tillsammans med olika yogatekniker som skonsamt mjukgör kroppen och öppnar upp energiflödet – samt tekniker för att harmonisera och balansera sinnet och stimulera avslappning och ökat välbefinnande.

Nytt i denna workshop är användning av tekniker för att reglera vagusnerven som ansvarar för att bromsa våra kamp- och flyktreaktioner. Så den som gått workshopen förut har lite nytt att upptäcka.

Workshopen innehåller kort teori, asanas (kroppsövningar), kroppsegna vibrationer, pranayama (andningsövningar), yoga nidra (djupavslappning) och meditation.

13-14 jan
Fredag kl 18.30-21.00